Voor sommigen wellicht al welbekend, voor andere een nieuwe naam. Echt een cola met een verhaal, en de vertelling van deze drank gaat niet enkel over rozen. Sinds de introductie in 1931 flink wat ups, maar evenzoveel downs gehad. Laat je niet op het verkeerde been zetten door de ranke taille van deze stoot, Afri is een heuse doordouwer.
Begonnen als een van de allereerste Europese cola’s, wat best wel tof is. Afri Cola stamt uit 1931 (!), als tegenhanger tegen de opkomst van de grote Amerikaanse cola’s. Het ging Afri voor de wind, totdat begin jaren ’60 de grote Amerikaanse cola het toch leek te gaan winnen. Er kwam nog een mooie comeback in het midden van de sixties, met ruchtmakende reclamecampagnes waarmee onder andere de Katholieke Kerk niet zo blij was (iets met nonnen en cola..).
Eind jaren ’90 kwam een laatste noodgreep: De klassieke receptuur werd aangepast, en het gehalte cafeïne werd flink teruggeschroefd. Zo kreeg Afri Cola een cola op de markt waarmee ze de hoopten de gehele cola-markt te kunnen bedienen. Zoals bij iedere grote verandering, waren ook hier veel tegenstanders voor te vinden. Kom niet aan de cafeïne van een Duitser... De roep om het originele recept verstomde niet, en Afri Cola ging overstag: Welcome back 25!
Ben je hem even kwijt? Geen probleem. Kijk: de Afri Cola ohne zucker spreekt voor zich; geen suiker en geen calorieën. De nieuwe cola, met het verlaagde gehalte cafeïne (met 10mg/100ml evenveel als de bekende Amerikanen) heet gewoon de Afri Cola. En ten slotte bestaat nog de originele: Afri Cola 25 met zijn (jawel) 25 mg cafeïne (niet verkrijgbaar). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de smaak. Kenners weten het, die Afri Cola is een verdomd goede. Flink bruisend, goed op smaak en stiekem erg herkenbaar. Eigenzinnig? Zeker, maar dan op een oertraditionele Duitse manier. Verdomd goede cola. Gelukkig maar, sommige dingen moet je niet willen veranderen.
En de naam dan? Die ligt redelijk voor de hand: Afri van de Afrikaanse cola-noot. Well, duh. Neem verder het oh zo fraaie tropische flesje en wij bij Dorstlust waren om. De smaak, de kleur, het verhaal of de cult-status; wat het ook is wat je aantrekt aan deze cola; wij snappen het.