Verzending, Statiegeld & Retouren
Verzending & Afhaal
Verzending via PostNL
-
Verzending: Wekelijks versturen we de post op woensdag en vrijdag. Als je op een van die dagen voor 14.00 hebt besteld, gaan we er gelijk nog mee aan de slag*. Na dit tijdstip kan het zijn dat de post als is opgehaald, en hij dus pas de volgende keer mee kan.
-
Levertijd: Dat ligt dus een beetje aan wanneer je je order plaatst, maar houdt rekening met gemiddeld 1-3 winkeldagen**. Zodra PostNL je order heeft ontvangen, wordt hij vaak de volgende dag al geleverd.
- Track and Trace: Nadat PostNL je order heeft ontvangen, krijg je je track & trace code toegemaild om hem in de gaten te houden.
* Wil je je bestelling liever wel, of juist niet gelijk ontvangen? Let us know in de comments wanneer je hem binnen wil hebben, en we gaan osn best doen er rekening mee te houden.
** Omdat onze voorraad verdeeld staat over onze winkels, kan het voorkomen dat we eerst wat dranken moeten ophalen voordat je order compleet is. Hierdoor kan het soms voorkomen dat het een paar dagen langer duurt dan verwacht. Hier houden we je altijd van op de hoogte.
Afhalen in onze winkels
Natuurlijk kan je ook langskomen in een van onze winkels. Door vooraf je bestelling te plaatsen, weet je zeker dat je order klaarstaat op het tijdstip én de locatie waar dat voor jou het beste uitkomt. Afhalen bij de Drankerij werkt zo:
-
Klaarzetten: Als je order is geplaatst, kijken we op winkeldagen gelijk of we de voorraad op die locatie beschikbaar hebben om hem klaar te zetten. Hebben we alles staan? Dan ontvang je vaak al binnen 1-2 uur een bericht van ons dat je order klaarstaat.* Duurt het wat langer? No worries! Je kan ervan op aan dat wij dan aan het kijken zijn hoe snel we je order klaar kunnen hebben staan - vaak is dat binnen 0-2 winkeldagen**. Zodra we dat weten, ontvang je van ons ook een bericht.
-
Afhalen: Heb je van ons de bevestiging ontvangen dat je order klaarstaat? Dan hoef je alleen nog maar in de winkel je naam aan te geven aan een van de Drankerij strijders en voilá - je order kan mee!
Houdt je rekening met de openingstijden van de winkels? Hier kan je ze altijd vinden.
* Wil je je bestelling op een bepaalde dag, of juist niet gelijk ontvangen? Dat kan! Let us know in the comments wanneer je hem binnen wil hebben, en we versturen je pakket later.
**Omdat onze voorraad verdeeld staat over onze winkels, kan het voorkomen dat we eerst wat dranken moeten ophalen voordat je order compleet is. Hierdoor kan het soms voorkomen dat het een paar dagen langer duurt dan verwacht. Hier houden we je altijd van op de hoogte.
Verzendkosten
PostNL
- Voor orders met een orderwaarde onder de €65,- kost verzending €9,95*
- Voor orders boven de €65,- zijn de verzendkosten gratis
*Korting op je verzendkosten? Als je je postdoos in goede staat bij een van onze winkels langsbrengt, krijg je van ons €2,- shoptegoed kado! Zo help je ons de vaak nog in goede staat zijnde dozen te recyclen en krijg jij een frisje van het huis :)
Afhalen in de Drankerij
- (Uiteraard) Altijd gratis.
Verpakking
Ondertussen hebben we bij de Drankerij al aardig wat ervaring met het verzenden van dranken. Met alle lessen die we ondertussen hebben geleerd, mag je het volgende van ons verwachten:
- Special care: Alle dranken worden zorgvuldig door ons ingepakt, met vakverdelingen en opvulmateriaal waar nodig.
- Compact: We werken met verschillende dozen, om ervoor te zorgen dat je bestelling met zo min mogelijk onnodige omvang verzonden wordt. Dat scheelt een hoop ruimte in de bussen van de bezorgers!
- Karton: We gebruiken kartonnen dozen, papieren tape en papieren vulmateriaal. Zo min mogelijk plastic, daar gaan we voor.
- Recycling: Zonde om iets goeds weg te gooien toch? Verpakkingen zijn zo goed, dat ze vaak met gemak meerdere keren verzonden kunnen worden. Na zorgvuldige inspectie (her)gebruiken wij dozen van onze leveranciers, of van onszelf*
*Korting op je verzendkosten? Als je je postdoos in goede staat bij een van onze winkels langsbrengt, krijg je van ons €2,- shoptegoed kado! Zo help je ons de vaak nog in goede staat zijnde dozen te recyclen en krijg jij een frisje van het huis :)
Een veelgehoorde vraag: Kan het krat ook meegestuurd worden? Het huidige antwoord: nee, dat kan helaas niet. We hebben nog geen manier gevonden om de flessen veilig te versturen mét het krat. In een kartonnen doos met vakverdeling gaat dat gewoon een stuk beter.
Bij afhaal in de Drankerij verpakken we de dranken niet. Vaak hebben we wel een los doosje liggen, maar houdt er dus rekening mee dat je zelf een tas meeneemt. Of een van onze legendary tote-bags aanschaft natuurlijk!
Statiegeld
Hoe zit het met statiegeld?
Alle prijzen op onze site zijn prijzen zonder statiegeld. Dat doen we bewust, om zo transparant mogelijk te zijn over hoeveel de drank zelf nou eigenlijk kost. Bij het afrekenen wordt het statiegeld toegevoegd aan het totaal.
Bij de Drankerij (red. en in Nederland) is er een onderscheid te maken tussen statiegeld op flessen en blikken.
Sommige flessen - en de kratten waarin ze zitten - bevatten statiegeld. Dit zijn voornamelijk (fris)dranken en bieren uit het buitenland. Binnen Nederland wordt er op glazen flessen eigenlijk weinig statiegeld meer geheven. Of dat iets goeds is? Tsja.. het is in ieder geval een kostbaar systeem voor kleine merken.
Op welke dranken zit statiegeld?
Op deze flessen (en bijbehorende kratten) die we verkopen zit statiegeld, en kan je dus ook bij ons inleveren:
- Afri Cola
- Almdudler
- Aqua Monaco
- Club-Mate
- fritz-kola
- Proviant
- Saison Dupont
- Orval
Voor de blikken geldt: alle blikken waar een statiegeld-logo op staat hebben statiegeld. Inleveren kan je niet bij de Drankerij, maar daarover verderop meer.
Hoe retourneer ik mijn statiegeld-flesjes en/of blikjes?
Flessen en kratten kan je op beide locaties van de Drankerij inleveren:
Drankerij - Oost : Pretoriusstraa 1, Amsterdam-Oost
Drankerij - de Pijp : van der Helstplein 13h, Amsterdam-Zuid
Blikken kan je niet bij de Drankerij inleveren. Maar gelukkig kan je alle blikken met een statiegeldlogo inleveren in de automaten die bij de grote jongens (supermarkten) staan. Is dat effe handig!
Hoe krijg ik mijn statiegeld retour?
Bij het retouren in de Drankerij krijg je je statiegeld digitaal retour via het pinapparaat.
Ik woon niet dichtbij de Drankerij. Wat doe ik nu met mijn statiegeld-flesjes?
Ja, dat is soms wat lastig. Doordat voor glazen flessen niet een landelijk dekkend systeem bestaat, kan je die alleen inleveren op de plekken die de dranken ook verkopen.
Voor sommige dranken zijn er hier en daar in het land wel plekken te vinden, maar voor andere dranken die we voeren helaas nog niet echt.
Bekijk het zo: misschien een mooi excuus om een tripje naar de Drankerij te maken. Het is het waard, geloof ons :)
Retouren
Ik wil (een deel) van mijn aankoop retourneren, kan dat?
Wanneer je per ongeluk het verkeerde besteld hebt, stuur ons dan een mailtje naar info@drankerij.nl. Onaangebroken producten die al bezorgd zijn, kunnen op eigen (verzend)kosten omgeruild worden voor de juiste. Aangebroken producten kunnen wij niet retour nemen, dus omruilen zal helaas niet gaan. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat de dranken heelhuids en onbeschadigd bij ons retour komen.
In de Drankerij kun je de onaangebroken producten met aantonen van de kassabon retourneren, of ruilen voor een ander product.